ENERGIA...towards sustainable mobility & energy
ENERGIA is de sectororganisatie in België van ondernemingen die energieoplossingen aanbieden voor mobiliteit en verwarming. Onze leden zijn actief in de raffinage, de distributie en de opslag in België van energieoplossingen voor de mobiliteit, voor de verwarming en de industrie alsook in de productie van feedstock voor de petrochemische sector.
Maximumprijzen
Iedere werkdag berekend door de Federale Overheidsdienst Economie volgens de programma-overeenkomst.
-
Benzine 95 RON
vanaf 2022-05-21€/l 2.0170 -
Benzine 95 RON - E10
vanaf 2022-05-21€/l 1.9790 -
Benzine 98 RON
vanaf 2022-05-21€/l 2.1480 -
Benzine 98 RON - E10
vanaf 2022-05-21€/l 2.1140 -
Diesel
vanaf 2022-05-21€/l 1.9590 -
Diesel - B10
vanaf 2022-05-21€/l 1.9340 -
Diesel - XTL
vanaf 2022-05-21€/l 3.5850 -
Gasolie diesel aan de pomp
vanaf 2022-05-25€/l 1.3420 -
LPG
vanaf 2022-05-19€/l 0.8520 -
Gasolie Diesel verwarming (extra) (≥ 2000 L)
vanaf 2022-05-25€/l 1.2045 -
Gasolie diesel ind en comm ≥ 2000l
vanaf 2022-05-25€/l 1.2093 -
Gasolie diesel landbouw ≥ 2000l
vanaf 2022-05-25€/l 1.1816 -
Gasolie verwarming 50 S (<2000 L)
vanaf 2022-05-25€/l 1.2130 -
Gasolie verwarming 50 S (≥ 2000 L)
vanaf 2022-05-25€/l 1.1812 -
Lamppetroleum C type (> 2000 L)
vanaf 2022-05-25€/l 1.3794 -
Propaan bulk (≥ 2000 L)
vanaf 2022-05-19€/l 0.8579
Kerncijfers petroleumsector 2021
Overzicht van de voornaamste kerncijfers van onze sector in 2021.
Evolutie van de productie van de raffinaderijen, evolutie van het verbruik van transportbrandstoffen, invoerlanden ruwe olie, accijnsontvangsten op energieproducten, enz..
Klik hier om het rapport te openen

Afbouw fossiele brandstoffen pas mogelijk als alle duurzame alternatieven een kans krijgen
OPINIESTUK ENERGIA
De hoge energieprijzen doen de discussie weer oplaaien over onze afhankelijkheid van fossiele brandstoffen met het oog op een klimaatneutrale maatschappij. De defossilisering van de transportsector is alvast gestart. De overheid mist vandaag een enorme opportuniteit om duurzame brandstoffen fiscaal aantrekkelijker te maken en de vergroening van het wagenpark nu al te versnellen.

COLUMNS

Snelheidsbeperkingen alleen volstaan niet om fijnstof te verminderen
Op vrijdag 25 maart werden gewestelijke smogactieplannen geactiveerd vanwege de te verwachten hoge concentraties fijnstof in de lucht. In het hele land worden tijdelijk snelheidsbeperkingen ingevoerd waaronder een maximum van 90 km/u op grote delen van de autosnelwegen.
Een snelheidsbeperking kan nuttig zijn, in het bijzonder in tijden van hoge brandstofprijzen, om het energieverbruik te verminderen. Echter, omdat de thermische personenwagens slechts voor 4% (aan uitlaatpijp) verantwoordelijk zijn voor totale fijnstof in ons land kan men zich de vraag stellen over de efficiëntie van een dergelijke maatregel om fijnstof te verminderen.
Open column

Fit for 55: verbod thermische wagens staat haaks op de technologische realiteit en carbon leakage dreigt industriële competitiviteit te verzwakken
De sector verwelkomt ‘Fit for 55’ van de Europese Commissie om de Europese Unie naar de 2050 klimaat neutraliteit te brengen. Ondanks constructieve aanbevelingen is het gebrek aan erkenning van duurzame en hernieuwbare brandstoffen in de CO2 wagen regelgeving en de verzwakking van de carbon leakage bescherming van de Europese industrie, zorgwekkend.
Open column

Accijnzen een obstakel om nu al groen te rijden
Duurzame brandstoffen zoals HVO kunnen probleemloos in de huidige dieselmotoren gebruikt worden en zo de CO2-uitstoot onmiddellijk significant verlagen. De overheid heeft een enorme opportuniteit om duurzame brandstoffen fiscaal aantrekkelijk te maken en de vergroening van het wagenpark nu te versnellen.
Open column
Duurzame projecten om het transport te vergroenen
Er bestaan al verschillende duurzame energie-oplossingen om het transport te helpen vergroenen, andere zijn in volle ontwikkeling. Hierbij een overzicht van enkele voorbeelden.

Duurzame brandstoffen voor het vergroenen van het transport
Koolstofarme en klimaatneutrale brandstoffen kunnen een duurzame rol spelen om het transport in ons land te helpen vergroenen. Zeker in transportdomeinen (vrachtwagens, maritiem- en luchttransport) waar kost-effectieve alternatieven moeilijker zullen doorbreken, maar ook in het segment personenwagens waar ze complementair kunnen zijn aan elektrische wagens.

Studies & Rapporten

The optimal vehicle electrification level in a battery-constrained future
In the light of the EU's commitment to reduce greenhouse gas emissions in Europe, there is considerable uncertainty as to whether battery production capacity will be able to meet the growing demand for batteries in Europe towards 2030. This article summarises the results of a study that explores the optimal passenger car sales composition that would minimise well-to-wheels GHG emissions as a function of battery production capacity.

Role of e-fuels in the European transport system - Literature review
Literatuuroverzicht van Concawe over e-fuels, met als doel een beter inzicht te krijgen in de e-brandstof-productietechnologieën en de implicaties in termen van efficiëntie, broeikasgasreductie, ‘Technology Readiness Level’, invloed op het milieu, investeringen, kosten en potentiële vraag.

Real Driving Emissions of Euro6 Diesel Passanger Cars and their Impact on Uban Air Quality
Studie van Concawe over de dieselvoertuigen en de impact op de luchtkwaliteit
Wim De Wulf benoemd tot Secretaris Generaal ENERGIA
Wim De Wulf wordt op 1 april 2021 de nieuwe Secretaris-Generaal van de Belgische Petroleum Federatie (BPF) - intussen veranderd naar ENERGIA - en volgt hiermee Jean-Pierre Van Dijk op die met pensioen gaat.
In zijn nieuwe rol als Secretaris-Generaal vervoegt hij de federatieop een belangrijk scharniermoment in haar geschiedenis met belangrijke uitdagingen in de context van het Europese klimaat- en energiekader 2030 en de transitie naar een koolstofarme maatschappij tegen 2050. De petroleumsector is vandaag in volle transformatie om, als partner in de energietransitie, via o.a. koolstofarme brandstoffen het transport en andere sectoren in ons land te helpen verduurzamen.
Wim De Wulf antwoordt op een aantal vragen van zijn nieuwe collega's. Ontdek ze hier.

HYDROTREATED VEGETABLE OIL (HVO) GEEFT DE DIESELMOTOR EEN DUURZAME TOEKOMST
De brandstof diesel XTL (X-To-Liquid) kan gemaakt worden uit uiteenlopende basisgrondstoffen zoals biomassa, elektriciteit of gas, elk met hun eigen procestechnologie. Sinds 23 juli 2018 kan diesel XTL die beantwoordt aan de norm EN 15940 in ons land op de markt worden gebracht. Deze brandstof geeft de dieselmotor een duurzame toekomst. Diesel XTL, waarvan HVO (Hydrogenated Vegetable Oil) het bekendste voorbeeld is, wordt geproduceerd op basis van plantaardige (o.a. gebruikt frituurvet) of dierlijke olie, afval of houtpulp. Deze grondstoffen van biologische oorsprong worden tijdens hun transformatie naar brandstof met waterstof behandeld, “gehydrogeneerd” en nadien gedistilleerd om te beantwoorden aan de norm van de klassieke diesel (EN590). De aldus geproduceerde HVO kan niet alleen worden bijgemengd bij de gewone diesel B7, maar ook ‘zuiver’ als brandstof worden gebruikt in bestaande dieselwagens zonder technische aanpassingen. Daarom noemt men HVO ook een ‘drop-in’ brandstof. Door zijn hernieuwbare biologische oorsprong kan HVO de CO2-uitstoot van de bestaande wagens en vrachtwagens t.o.v. de klassieke diesel tot 90% reduceren. Het is daarom een bijzonder interessant alternatief om bij te dragen tot het vergroenen van het transport.
Men kan vandaag al HVO voor vrachtwagens maar ook voor personenwagens in enkele tankstations (Q8, Total, Maes, …) vinden. De nieuwe performante dieselmotoren in combinatie met deze duurzame vloeibare brandstoffen bieden een adequaat antwoord aan de milieu- en klimaatuitdagingen en kunnen een essentiële rol spelen in de energietransitie. De nieuwe brandstoffen verdienen dan ook erkenning en ondersteuning van de overheid om het aanbod aan klimaatneutrale technologieën te verbreden.

Web-event "Hoe kan een CO2-taks op auto’s bijdragen tot het vergroenen van het transport ?"
De Belgische Petroleum Federatie heeft op 30 november ll een webinar georganiseerd over het thema “Hoe kan een CO2-taks op auto’s bijdragen tot het vergroenen van het transport?” Een actueel en belangrijk onderwerp zoals de federale Minister voor Klimaat er ons recent aan herinnerd heeft.
Vier experts gaven er hun visie over de mogelijke invoering in ons land van een CO2 taks in de non ETS sector, in het bijzonder voor het autogebruik. U vindt hun presentaties hieronder.
1. Vincent VAN STEENBERGHE
Climate Policy Advisor in het departement Klimaatveranderingen bij FOD Gezondheid
Slides Video
2. Professor Stef PROOST
KU Leuven - Thinkthank Metaforum
Slides Video
3. Michel MARTENS
Director Research & Public Policy bij FEBIAC
Slides Video
4. Jean-Pierre VAN DIJK
Secretaris-generaal BPF
Slides Video

Traject naar klimaatneutraliteit tegen 2050 in de transportsector
FuelsEurope stelt een traject voor dat beschrijft hoe koolstofarme vloeibare brandstoffen de transportsector in staat kunnen stellen om bij te dragen aan de doelstelling van de Europese Unie om tegen 2050 klimaatneutraal te worden. Het traject geeft aan dat tussentijdse dalingen van de CO2-uitstoot met 100 miljoen ton (Mt) haalbaar zijn tegen 2035.
Een traject dat werd voorgesteld door de Europese raffinagesector laat zien hoe de transportsector, via partnerships en een noodzakelijk stimulerende beleidskader, dankzij koolstofarme vloeibare brandstoffen kan bijdragen aan de verwezenlijking van de EU-doelstelling om tegen 2050 klimaatneutraal te zijn.
Korte animatiefilm: open hier

Wat zijn koolstofarme vloeibare brandstoffen ?
VIDEO: Koolstofarme vloeibare brandstoffen als oplossing voor een groene mobiliteit
Het transport van morgen zal via verschillende complementaire energiebronnen moeten gebeuren. Naast elektromobiliteit zullen koolstofarme vloeibare brandstoffen nodig zijn om het transport te vergroenen en om de klimaatdoelstellingen te behalen. Deze innovatieve vloeibare brandstoffen zullen klimaatneutraal zijn en hebben als voordeel dat ze als alternatieve energiebronnen probleemloos in de huidge automotoren kunnen gebruikt worden maar ook in stookolietoestellen.
Ontdek het belang van deze innovatieve koolstofarme vloeistoffen in deze korte video.

De troeven van koolstofarme vloeibare brandstoffen
Koolstofarme vloeibare brandstoffen zullen een belangrijke plaats hebben in de toekomstige energiemix. Vooral in transportdomeinen zoals vrachtverkeer en maritiem- en luchtvaart waar er geen vervangbare alternatieven zijn, maar ook in personenwagens waar ze in concurrentie zullen treden met andere aandrijvingen. Een unieke troef van ‘koolstofarme vloeibare brandstoffen’ zoals HVO, e-fuels en synthetische brandstoffen is dat ze een ‘drop-in’ product zijn, namelijk dat ze meteen in de tank van je wagen (zonder aanpassingen) of in je stookolie-installatie kunnen. Bij gebruik kunnen ze de CO2-emissies daarom onmiddellijk verlagen.
Meer informatie over deze innovatieve brandstoffen...klik hier
STANDPUNTEN

Dieselvoertuigen zijn aanvaardbaar op onze wegen
De nieuwe generatie dieselvoertuigen respecteren de uitstootnormen. Dieselbans zijn onnodig en onverantwoord. Bekijk hier ons standpunt.

Hybride verwarmingstoestellen met stookolie om de consument actief te begeleiden naar een koolstofarme samenleving
Is er met het oog op het reduceren van de CO2-uitstoot nog plaats voor stookolieverwarming in de energietransitie? Bekijk hier ons standpunt

Visie 2050 van de petroleumsector
Engelstalige informatie van de Europese vereniging Fuels Europe

STUDIES

The optimal vehicle electrification level in a battery-constrained future
In the light of the EU's commitment to reduce greenhouse gas emissions in Europe, there is considerable uncertainty as to whether battery production capacity will be able to meet the growing demand for batteries in Europe towards 2030. This article summarises the results of a study that explores the optimal passenger car sales composition that would minimise well-to-wheels GHG emissions as a function of battery production capacity.