Tour d’Europe roadtrip toont aanzienlijke broeikasgasreducties door gebruik van hernieuwbare brandstoffen
Juli 2025
Auto’s en vrachtwagens die op hernieuwbare vloeibare brandstoffen rijden, legden 77.500 kilometer af in 16 landen. Tijdens 84% van deze reis werd 100% hernieuwbare brandstof gebruikt, wat leidde tot een besparing van 67% aan broeikasgasemissies over de gehele afgelegde afstand. Dit praktijkproject toont de waardevolle en onmiddellijke bijdrage van hernieuwbare brandstoffen aan de decarbonisatie van transport aan, en hun potentieel om nog meer te bereiken met ondersteunend EU-beleid.
Een pan-Europese roadtrip met auto’s en vrachtwagens die rijden op hernieuwbare brandstoffen legde 77.500 kilometer af in 16 landen. Deze praktijkdemonstratie toont aan dat deze brandstoffen aanzienlijke reducties in broeikasgasemissies (GHG) realiseren en een essentiële rol kunnen spelen in de Europese inspanningen om het wegvervoer te decarboniseren.
De GHG-besparingen van de Tour d’Europe werden gecertificeerd met behulp van de nieuwe softwaretool ‘digital fuel twin’ (DFT), die het gebruik van hernieuwbare brandstoffen en de bijbehorende CO₂-reducties verifieerde. De verzamelde gegevens werden geanalyseerd door de Technische Universiteit Darmstadt en het Karlsruher Instituut voor Technologie. Hun rapport concludeert dat hernieuwbare brandstoffen "een eenvoudig en daadwerkelijk haalbaar CO₂-besparingspotentieel hebben, met een effectieve en verifieerbare CO₂-reductie tot 77%[1] op een well-to-wheel-basis."
Het rapport onderstreept bovendien dat het EU-beleid technologieneutraal moet zijn en hernieuwbare brandstoffen beter moet benutten. Deze brandstoffen zijn reeds beschikbaar in heel Europa en volledig compatibel met bestaande voertuigtechnologieën en tankinfrastructuur.
De voertuigen – 11 auto’s en 5 vrachtwagens – reden 77.500 kilometer langs vijf verschillende routes door Europa. Ze tankten in totaal 289 keer met verschillende hernieuwbare brandstoffen: HVO en B100 voor dieselmotoren, E85 en hernieuwbare benzine voor benzine- en hybride motoren, BioLNG voor vrachtwagens op gas, en verschillende mengsels wanneer geen 100% hernieuwbare brandstof beschikbaar was.
Het rapport toont duidelijk aan dat hernieuwbare brandstoffen een onmiddellijke, flexibele en technologie-open route bieden voor het decarboniseren van het wegvervoer – als aanvulling op oplossingen zoals elektrificatie en waterstof.
De partners van de Tour d'Europe zijn het eens in hun overtuiging: hernieuwbare brandstoffen zijn essentieel om de klimaatdoelstellingen te behalen. Ze verminderen nu al de uitstoot van broeikasgassen in bestaande voertuigen en zullen een cruciale rol blijven spelen in het aandrijven van nieuwe voertuigen op weg naar een duurzame toekomst.
OVER DE TOUR D’EUROPE:*Het Tour d’Europe-project bracht 24 bedrijven, verenigingen en instellingen samen uit de hele automobiel- en brandstoffenwaardeketen, waaronder: AVIA, BMW, Bosch, Collective du Bioéthanol, DAF Trucks, Daimler Truck AG, EBB, Enilive, EWABA, ePURE, TJA, FuelsEurope, Honda, Hyundai, Iveco, IRU, Moeve, Neste, PRIO, Repsol, Shell, Toyota, Transportes Aguieira, VDA.
Voor meer informatie over Tour d’Europe-evenementen en de voordelen van hernieuwbare brandstoffen, bezoek: http://www.tourdeurope.eu
[1] De 77% heeft betrekking op de GHG reducties via enkel het gebruik van hernieuwbare brandstoffen terwijl de 67% de reducties weergeeft gedurende het hele traject omdat niet altijd met hernieuwbare brandstoffen werd gereden.