Toenemende rol servicestations voor de elektromobiliteit

COLUMN ENERGIA

De transportsector vertegenwoordigt ongeveer een kwart van de totale CO2-emissies[1] in Europa. De decarbonisatie ervan is inmiddels ingezet met, onder meer, de toenemende elektrificatie van het wagenpark. Onze sector draagt hiertoe ook concreet bij. Immers, de meer dan 3.000 servicestations in ons land bieden multi-energieoplossingen aan, niet alleen met conventionele en koolstofarme vloeibare brandstoffen maar ook meer en meer met laadpalen voor elektrische voertuigen. De regionale Ministers van Mobiliteit creëren het beleidskader om de uitrol van laadpalen te versnellen. Onze servicestations zijn hierbij een belangrijke partner.

Onze leden investeren alsmaar meer in de laadpaalinfrastructuur op servicestations met onder meer (ultra)snelle laders op servicestations langs autosnelwegen. Dit zijn belangrijke investeringen waarbij het nodig is om toegang te hebben tot een krachtige elektriciteitsinfrastructuur. En hier wringt vaak het schoentje. De snelladers (gelijkstroom), die vaak langs snelwegen of in stedelijke gebieden te vinden zijn, bieden een vermogen tot 350 kW. Voldoende elektriciteit naar een servicestation brengen is dus geen sinecure. We pleiten dan ook voor een beleidskader dat de ontplooiing van een voldoende sterke elektriciteitsinfrastructuur mogelijk maakt.

Daarnaast is een transparant en flexibel vergunningsbeleid nodig voor alle complementaire energievectoren: elektriciteit alsook koolstofarme en conventionele brandstoffen, enz. Dit laat de verschillende marktdeelnemers toe om zich aan te passen aan het tempo van de energietransitie en speelt tezelfdertijd in op de diverse mobiliteitsbehoeften van de consumenten. Hernieuwbare en koolstofarme brandstoffen voor wegvervoer, als aanvulling op elektrificatie, geven burgers en bedrijven keuzevrijheid om hun mobiliteitsbehoeften op een betaalbare manier in te vullen en tegelijkertijd bij te dragen aan de koolstofreductie. Het komt erop neer dat alle brandstoffen die binnen het kader van de Europese Renewable Energy Directive (RED) vallen, een plaats in de energiemix moeten krijgen.

Ja, tegen 2050 kan het wagenpark hoofdzakelijk bestaan uit elektrische wagens. Onze servicestations effenen mee het pad om dit waar te maken via het aanbieden van (snel)laders voor elektrische voertuigen. Hernieuwbare brandstoffen kunnen tegen dan grotendeels ingezet worden in moeilijk te elektrificeren transportsegmenten zoals de luchtvaart, maritiem transport en vrachtwagentransport vooral voor lange afstanden. Intussen zien we alsmaar meer laadpalen verschijnen op de servicestations naast vloeibare brandstoffen, die tegen 2030 tot 29% uit hernieuwbare en koolstofarme energie zullen bestaan. Energia positioneert zich zo meer en meer als de federatie die multi-energieoplossingen aanbiedt op basis van het fundamenteel beleidsprincipe van technologie-neutraliteit.

Wim De Wulf
Secretaris-generaal

 

[1] European Parliament: CO2 emissions from cars: facts and figures (infographics)