Koolstofarme projecten

Koolstofarme projecten

 

Wereldwijd ontstaan er verschillende projecten die innovatieve brandstoffen ontwikkelen en op de markt brengen als antwoord op de klimaatdoelstellingen. Ontdek hier enkele innovatieve koolstofarme projecten.

Overzicht koolstofarme projecten

Om de industrie en de mobiliteit te vergroenen zijn verschillende duurzame projecten reeds beschikbaar of in volle ontwikkeling. Hierbij vindt u een overzicht van enkele concrete voorbeelden.

Presentation%20Innovations_final.pdf

YEET! en MAES bouwen grootste netwerk van ultrasnelladers voor elektrisch rijden in België

MAES, uitbater van 262 tankstations (merken Esso, Maes en Shell) in ons land, gaat in zee met YEET! om 300 ultrasnelladers voor elektrisch rijden aan te bieden. Op drie jaar tijd krijgen de meeste tankstations van MAES een YEET!-snellader. De eerste ultrasnelle Power Stations zullen dit jaar nog in gebruik worden genomen. De Power Stations hebben een vermogen van 350 kW, in tegenstelling tot de 22 kW van de klassieke laadpaal. Dankzij de overeenkomst tussen beide ondernemingen is een belangrijke nieuwe stap gezet in de transitie naar duurzame mobiliteit in ons land. Maes biedt elk type brandstof aan. Dus naast diesel en benzine ook HVO, LPG, CNG en elektriciteit. Tankstations vormen zich geleidelijk om tot multi-energie hubs met een aanbod van zowel conventionele als koolstofarme en klimaatneutrale brandstoffen, laadpalen voor elektrische wagens en andere energievormen.

Meer info op website van MAES

Companies including Esso and TotalEnergies collaborate to help decarbonize the industrial basin of Normandy in France

Air Liquide, Borealis, Esso S.A.F., TotalEnergies and Yara International ASA have signed a Memorandum of Understanding (MoU) to explore the development of a CO2 infrastructure, including capture and storage, to help decarbonize the industrial basin located in the Normandy region, France. With the objective to reduce CO2 emissions by up to 3 million tons per year by 2030, which is equivalent to the emissions of more than 1 million passenger cars, the first phase will consist in studying the technical and economical feasibility of this project. This partnership, which will seek funding from European, French and Regional schemes, is open to other industrial parties.

For more info, click here

Q8 zet in op duurzamer langeafstand-transport met HVO

International Diesel Service (IDS), het onderdeel van de Q8-groep dat zich specifiek richt op internationaal transport, breidt met 100% fossielvrije brandstof HVO100 voor trucks zijn aanbod uit met duurzamere brandstoffen in België. Deze pure Hydrotreated Vegetable Oil (HVO100) is verkrijgbaar in drie truck-tankstations: Maasmechelen, Meer en Herstal. Dit zijn alle drie strategische locaties op belangrijke kruispunten voor internationaal transport vlakbij de grens met Nederland en Duitsland. Q8 anticipeert met HVO100 op de grotere vraag van de markt naar duurzamer langeafstand-transport.

HVO is een premium diesel product dat volledig gemaakt is uit hernieuwbare grondstoffen. Het is de meest duurzame brandstof voor diesel-voertuigen op de markt met 30% minder uitstoot van fijnstof, 9% minder stikstofoxide en liefst 90% minder CO2 in vergelijking met gewone diesel. Deze pure HVO (HVO100) kan perfect getankt worden in gewone dieselmotoren (EN15940), zonder dat hier enige aanpassingen voor nodig zijn.

 Klik hier voor meer info op de website van Q8

Total bouwt zijn raffinaderij in Grandpuits om tot platform voor biobrandstoffen en bioplastics

In het kader van zijn koolstofneutrale strategie is Total van plan zijn raffinaderij van Grandpuits in Frankrijk om te bouwen tot een zero-olieplatform. Tegen 2024 zal de raffinaderij opgebouwd zijn rond vier nieuwe industriële activiteiten: de productie van biobrandstoffen (hoofdzakelijk voor de luchtvaartsector), de productie van bioplastics, de recycling van kunststoffen en de exploitatie van twee fotovoltaïsche zonne-energiecentrales.

De biobrandstofeenheid zal een deel van de bestaande installaties van de raffinaderij hergebruiken. Het project van Total komt bovenop de omvorming van de raffinaderij van La Mède in Frankrijk ook tot een bioraffinaderij om aan de groeiende vraag naar biobrandstoffen te voldoen. De nieuwe  raffinaderij is operationeel sinds juli 2019, met een jaarlijkse productiecapaciteit van 500.000 ton HVO-biodiesel (gehydrogeneerde plantaardige olie). De biobrandstoffen worden er geproduceerd uit verschillende soorten oliën: plantaardige oliën en 30-40% uit afval en residuen van plantaardige oliën en dierlijke vetten. Alle gebruikte oliën zijn gecertificeerd duurzaam volgens de criteria van de Europese Unie. In de afgelopen tien jaar heeft Total meer dan 500 miljoen euro geïnvesteerd in onderzoek naar de ontwikkeling van geavanceerde biobrandstoffen. Deze omschakelingen liggen in de lijn van de ambitie van de Groep om tegen 2050 in Europa koolstofneutraliteit te bereiken.

Voor meer info : klik hier

ExxonMobil en Porsche testen koolstofarmere brandstof op Circuit Zandvoort

ExxonMobil en Porsche gaan samen geavanceerde biobrandstoffen en hernieuwbare, koolstofarme eFuels testen op het racecircuit van Zandvoort. Dit kadert in een mogelijk toekomstig gebruik van deze duurzame brandstoffen in personenwagens. De samenwerking tussen Porsche en ExxonMobil richt zich ook op de ontwikkeling van eFuels, synthetische brandstoffen gemaakt van waterstof en afgevangen CO2. Al in 2022 zijn deze bedrijven van plan om de tweede versie van de Esso Renewable Racing Fuel te testen, die eFuel-componenten zal bevatten. De verwachting is dat de eFuel de uitstoot van broeikasgassen in een gangbare brandstof voor gewone auto’s tot 85 procent kan verminderen.

Voor meer info klik hier

German government and industry agree on power-to-liquid aviation fuel roadmap

German federal and state governments and industrial leaders have agreed on a roadmap aimed at establishing climate-friendly power-to-liquid (PtL) aviation fuel production. The PtL roadmap is intended to create the basis for the annual production of at least 200,000 tonnes of sustainable kerosene for German air traffic by 2030.
Open report here